Next Interior | Next Exterior

Because class never goes out of style

Waarom styling en wat doet een stilist PDF Afdrukken E-mail


Styling is kortweg: toegepaste vormgeving die inhoud vertaalt naar beeld. En dat moet je breed zien. Er zijn stilisten die collecties samenstellen, beursstands ontwerpen, kantine, kantoor of winkel (re)stylen, soms zelfs huisstijlen vormgeven, personal styling verzorgen, prognose in beeld vertalen, kortom: alle diensten, producten en ruimten die vragen om een uiterlijk dat aansluit bij de tijdsgeest en de juiste doelgroep.

De stilist werkt snel, binnen jouw wensen en budget, en is altijd gericht op het verhogen van rendement of gemak. Ofwel: de stylist vertaalt jouw belang naar de juiste look.

Styling voor bedrijven en organisaties
Als ondernemer of organisatie ben je dagelijks bezig je diensten of producten aan de man te brengen. Constante kwaliteit en onderscheid in jouw marktsegment zijn dan ook van groot belang om je zaak levendig en gezond te houden. Uitstraling en imago, gebruiksruimten, diensten, producten, assortiment of collecties – alles dat jouw bedrijf of organisatie kenmerkt moet op intelligente wijze visueel zijn vertaald. Je wilt immers de juiste doelgroep bereiken. En blíjven aanspreken in de snel bewegende maatschappij en economie. De vormgeving van je bedrijf, producten of diensten vereist constante aandacht en vernieuwing. De stilist zorgt daarvoor.

Styling voor particulieren

Ook als particulier kun je een stilist inschakelen. Wil je je huis eens een grondige metamorfose geven? Wil je jouw tuin betrekken bij het huis en wens je advies? Stilisten maken geen onderscheid tussen opdrachtgevers, wel tussen opdrachten. Dus ook voor jouw persoonlijke vraag spant een stilist zich in om een mooi resultaat te realiseren. Van een kleuradvies tot een compleet inrichtingsplan: de stylingprofessional is je graag van dienst.

Styling is divers

Stilisten werken vanuit diverse disciplines en op verschillende niveaus. Da’s handig want daardoor heb je als opdrachtgever ruime keuze. Je ziet precies of een stilist bij jou past. Om het zoeken nóg makkelijker te maken heb ik de disciplines nog even op een rijtje gezet.

 


interieurstyling
(re)stylingplannen voor kantoren, beurzen, beursstands, winkels, openbare ruimten, wooninterieurs, inrichtingsadviezen, meubelinkoop, dessinontwikkeling, ontwerpadvies voor woonaccessoires (ook vloer- en wandbekleding)



wat is mediastyling?mediastyling
aankleding, props en/of concept voor reclamefilms, televisieprogramma’s en optredens, in mindere mate: concept en uitvoering voor digital styling & on- en offline campagnes en producten



fotostyling
shopping en concept voor tijdschriftreportages of commerciële shoots voor bijvoorbeeld (verkoop)brochures en flyers – op het gebied van interieur en lifestyle




productstyling
product hangt af van stylingdiscipline als mode (bijvoorbeeld bedrijfskleding of collecties) of interieur (bijvoorbeeld woonaccessoires), m.n. voor de industrie
ook: relatiegeschenken, gadgets, give-aways



eventstyling
concepten en/of aankleding van bruiloften, bedrijfsfeesten, recepties, productpresentaties, particuliere feesten, promotie- en dance-events, beurzen en beursstands, evenementen



exterieurstyling
particuliere, zakelijke en openbare buitenruimtes, van serres tot pleinen, van concept en inrichtingsplan tot meubilair, verlichting en beplanting(adviezen)




jacqueline opbroek, prognonsestyling, conceptstyling, interieurstylingprognosestyling
marktanalyse en trendadvies, gericht op bedrijf of marktsegment, vertaald in beeld, eventueel doorvertaald in fysieke presentatie op bijvoorbeeld beurzen of in een prognoseboek



conceptstyling, Lobster Conceptsconceptstyling
voor bedrijf, product, ruimte en/of imago ontwikkelen van nieuwe visie, eventueel doorvertaald moodboards en realisatie product, ruimte, huisstijl of adviesfunctie van de stilist aan derden/uitvoerders



verkoopstyling
gericht op makelaardijen en particulieren, verhogen van aantrekkelijkheid van te verkopen percelen met (eenvoudige) middelen en ingrepen




particulieren
de stilist specialiseert zich in vormgeving voor de particuliere markt, op het gebied van interieuradvies en –uitvoering




Illustratie van Laura Luchtmanillustratie
visuele vertaling in 2-dimensionale uitvoering, meestal voor gedrukte media, ook voor commerciële brochures, jaarverslagen, tickets; eventueel ook voor textielprints voor bijvoorbeeld mode, interieur en beurspresentaties